Robot Cooperation Projesi
31 Temmuz 2024 | 22:53

robocoop2-1

Belirli bir fiziksel görevi düzenli olarak yerine getirmek için yapılmış mekanik bir cihazın ilk örneklerinden biri, MÖ 3000 civarında yapıldı: Mısır su saatleri, saat çanlarını çalmak için insan heykelciklerini kullandı. MÖ 400’de makara ve vidanın mucidi Taremtumlu Archytus da uçabilen bir tahta güvercin icat etti. MÖ 2. yüzyılda Helenik Mısır’da konuşabilen, hareket edebilen ve kehanet yapabilen hidrolikle çalışan heykeller yaygın olarak inşa edildi. MS birinci yüzyılda Petronius Arbiter, insan gibi hareket edebilen bir oyuncak bebek yaptı. Giovanni Torriani, 1557’de İmparator’un günlük ekmeğini dükkandan getirebilecek ahşap bir robot yarattı. Robotik icatlar, 1700’lerde göreceli bir zirveye (20. yüzyıldan önce) ulaştı; Bu süre zarfında sayısız dahice, ancak pratik olmayan otomatlar (yani robotlar) yaratıldı. 19. yüzyıl, Edison’un konuşan bir bebeği ve Kanadalıların buharla çalışan bir robotu gibi yeni robotik kreasyonlarla da doluydu. Tarih boyunca bu icatlar, modern robot için ilk ilham tohumlarını atmış olsa da, 20. yüzyılda robotik alanında kaydedilen bilimsel ilerleme, önceki gelişmeleri bin kat aşıyor.

Bildiğimiz en eski robotlar, 1950’lerin başında Louisville, Kentucky’den bir mucit olan George C. Devol tarafından yaratıldı. “Universal Automation”dan “Unimate” adlı yeniden programlanabilir bir manipülatörü icat etti ve patentini aldı. Sonraki on yıl boyunca ürününü sektörde satmaya çalıştı, ancak başarılı olamadı. 1960’ların sonlarında, işadamı/mühendis Joseph Engleberger, Devol’un robot patentini aldı ve onu endüstriyel bir robota dönüştürdü ve robotları üretmek ve pazarlamak için Unimation adlı bir şirket kurdu. Engleberger, çabaları ve başarıları nedeniyle sektörde “Robotiğin Babası” olarak bilinir.

Akademi ayrıca yeni robotların yaratılmasında da büyük ilerleme kaydetti. 1958’de Stanford Araştırma Enstitüsü’nde Charles Rosen, “Shakey” adlı bir robot geliştirmek için bir araştırma ekibine liderlik etti. Shakey, özel, endüstriyel uygulamalar için tasarlanmış orijinal Unimate’den çok daha gelişmişti. Shakey odanın etrafında dönebilir, televizyon “gözleri” ile sahneyi izleyebilir, yabancı bir çevrede hareket edebilir ve bir dereceye kadar çevresine tepki verebilir. Titrek ve takırtılı hareketlerinden dolayı bu ismi almıştır. (https://cs.stanford.edu/people/eroberts/courses/soco/projects/1998-99/robotics/history.html). 21. yüzyılda robot teknolojisi oldukça ilerlemiş, kişisel robotlar, insansı robotlar, sosyal robotlar gibi kavramlar ortaya çıkmıştır. Günümüzde insanlarla etkileşime giren en gelişmiş robotlara sosyal insansı robotlar denilmektedir. Eğitimde, dezavantajlı insanlarla ilgilenmede, organizasyonlarda müşteri karşılamada, insanlara birçok amaçta yardım etmede vb. kullanılırlar. Bu robotlardan biri de akademisyenler tarafından eğitim için en iyi insansı robot olduğu düşünülen Pepper Robot’tur. Bu projede Pepper Robot, öğrencileri robotun en iyi tesislerinde kullanılması için eğitmek için kullanılacaktır.

Bu proje ile, sosyal insansı robotlar için teslim edilecek yöntemleri ve materyalleri Pepper Robot ile kapsamlı bir eğitim programı yapmaktır. Bu, ancak AB’nin kendi vatandaşlarına sunduğu politikalar ve fırsatlar çerçevesinde hayata geçirilebilecek bir projedir. Robotik eğitiminde deneyimli bir kuruluş ve insansı robotlar ve robotik ile Erasmus+ projelerinde de deneyimli dört ortağımız olarak, bu projeyi AB çerçeve ve düzenlemeleri kapsamında uygulayabiliyoruz. Pepper Robot eğitiminde, kapsamlı ve tamamen yeni bir müfredatın yanı sıra materyal ve uygulama metodolojileri açısından büyük bir boşluk var. Pilot öğrenici olarak lisans öğrencileri başta olmak üzere her yaş ve eğitim grubundan öğrenci ve öğrenicilere proje sonuçları ile eğitim alma fırsatı verilecektir.

Projenin Amaçlar ve Hedefler

Projenin Amacı: Pepper Robot ile tüm fakülte ve bölümlerdeki lisans öğrencilerine Avrupa Birliği değerleri çerçevesinde güncel ve kapsamlı bir sosyal insansı robot eğitim müfredatı hazırlamak, üniversitelerin mezuniyet sonrası çalışma hayatına katkı sağlamaktır. Öğrencilere çevrimiçi pilot dersler vermek ve bunları üniversitelerin eğitim programlarına kalıcı olarak dahil etmektir.

Projenin temel amacı: Bu projeyi hayata geçirerek, sosyal insansı robot ve Pepper Robot eğitimini hem müfredat hem de ders materyalleri geliştirme ve bunları öğrencilere ulaştırmanın metodolojik tasarımı açısından Avrupa standardına ulaştırmak istiyoruz. Bu hedefleri geliştirdikten sonra lisans öğrencilerine pilot dersler vererek proje çıktılarını test etmek istiyoruz. Projenin uzun vadeli hedefi, nihayetinde müfredat, materyal ve metodolojilerin üniversitelerin eğitim programı olarak benimsenmesi olacaktır.

Proje Çıktıları

Projede dört proje sonucu belirlenmiş olup, projenin temel amacı bu sonuçlara ulaşmaktır.

  1. İhtiyaç Analizi

Müfredatın oluşturulması ve ders materyallerinin geliştirilmesi için ihtiyaç duyulan verilerin elde edilmesi için bir toplantı yapılacak ve girişimcilik bilgisine sahip olduğu düşünülen kişi ve kurumların görüşleri alınmak üzere katılımcıların bilgileri aranacaktır. Toplantıya katılamayanların bilgileri ayrıca görüşülecektir.

  1. Müfredat Geliştirme

Elde edilen ihtiyaç analizi raporuna göre müfredat, ortak araştırmacıların fikir birliği ile oluşturulacaktır.

  1. Ders Materyali Geliştirme

Hazırlanan müfredatın öğrencilere aktarılması için kitap, video, dergi ve çevrimiçi içerik gibi materyaller alanında uzman akademisyenler tarafından hazırlanacaktır. İngilizce hazırlanan materyaller partner üniversiteler tarafından ulusal dillere çevrilecektir.

  1. Lisans Öğrencileri için Online Ders

Geliştirilen materyaller yardımıyla pilot olarak seçilen sınıflarda öğrencilere online dersler verilecek ve tüm ders materyalleri sürekliliği sağlamak için online platform Moodle’a yüklenecektir.

Proje Ortakları

Proje ortaklığı esas olarak Pepper Robot başta olmak üzere sosyal insansı robotlar konusunda en iyi içerik ile öğrencileri bu konuda yetiştirmek amacıyla kurulmuştur. Ortaklığımızın ve hedef gruplarımızın ihtiyaçları, içeriği en iyi şekilde oluşturmaktır. Ortakların seçim sürecinde, başvuru sahibi kuruluş, projenin ihtiyaçlarını karşılamak için bazı önemli kriterleri göz önünde bulundurmuştur. Bu kriterler sahadaki deneyimi ve Avrupa projelerindeki deneyimi de içermektedir. Bu süreçte güvenilirlik faktörü de dikkate alınmıştır.

Projenin ortakları:

  1. KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ (Koordinatör) (Türkiye) https://www.ksu.edu.tr/
  2. POLITECHNIKA SLASKA (Polonya) https://www.polsl.pl/
  3. ARDA Beratung & Bildung GmbH (Almanya)
  4. GAZİ ÜNİVERSİTESİ (Türkiye) https://gazi.edu.tr/
  5. UNIVERSITAT JAUME I DE CASTELLON (İspanya) https://www.uji.es/

İrtibat : Doç. Dr. Adem Tekerek (atekerek@gazi.edu.tr )

Proje Web Sayfası : http://robotcooperation.com/

background image